O. Matej kritizuje ministra Počiatka, vyzýva premiéra, aby ho odvolal

27.05.2014 Bratislava

Bratislava 27. mája (TASR) - Situácia v rezorte dopravy je dlhodobo neudržateľná, minister Ján Počiatek (Smer-SD) nezvláda svoju pozíciu a premiér Robert Fico (Smer-SD) by ho mal odvolať. Vyhlásil to dnes riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej pri hodnotení dvojročného pôsobenia šéfa rezortu dopravy vo funkcii. Matej je členom opozičnej SDKÚ-DS, v minulosti radil bývalej premiérke Ivete Radičovej.

"Ak premiér nebude konať a neodvolá ministra dopravy ihneď, tak sú tu len dva varianty. Buď je premiér hluchý a slepý, alebo nie je slobodný pre výkon svojej funkcie," myslí si šéf inštitútu. Pri dvojročnom odpočte práce ministra Počiatka sa Matej podľa vlastných slov sústredil na ciele a výroky, ktoré si šéf rezortu dopravy dal sám a do ktorých ho nikto netlačil.

V legislatívnej oblasti vyčítal Počiatkovi to, že z troch sľubovaných podstatných zákonov naplnil zatiaľ len jeden. A to zákon prinášajúci zlúčenie regulačných úradov. Od januára tohto roku totiž pôsobia namiesto pôvodných piatich len dva. Naopak, podľa Mateja mešká legislatívny proces v dvoch kľúčových otázkach, a to pri tvorbe stavebného zákona, ako aj harmonizácii železničnej a autobusovej dopravy. "Z troch závažných a kľúčových okamžikov, ktoré patria pod gesciu ministerstva dopravy, dva boli nesplnené a jeden splnený," kritizoval.

Čo sa týka oblasti výstavby diaľnic či spravovania železníc, tu minister podľa Mateja zo siedmich cieľov naplnil doteraz tiež len jeden. Konkrétne ide o budovanie obchvatu Bratislavy cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP), ktorý sa momentálne pripravuje. Naopak, kým v roku 2013 chcel minister pôvodne rozostavať 80 kilometrov (km) diaľnic, za vlaňajšok sa mu podľa Mateja podarilo rozostavať iba 38,7 km diaľnic.

Za celé štvorročné volebné obdobie minister plánuje rozostavať 310 km diaľnic a rýchlostných ciest. Tento sľub je však podľa Mateja pravdepodobne nesplniteľný. Podľa neho sa totiž za dva roky rozostavalo iba 46,52 km diaľnic v plnom profile a 28,36 km v polovičnom profile. Za zostávajúce dva roky by sa tak musela spustiť výstavba na ďalších 235 km diaľnic a rýchlostných ciest, aby sa cieľ naplnil. "Asi tomu nikto neverí," skonštatoval Matej.

Nesplnený je tiež podľa neho sľub investovať za štyri roky do infraštruktúry vyše osem miliárd eur. Podľa schváleného rozpočtu sa totiž podľa Mateja má v rokoch 2013 až 2016 preinvestovať iba niečo vyše 5,2 miliardy eur. "Kde je zvyšných 2,8 miliardy eur?" pýtal sa ministra.

MDVRR: Podpísali sme zmluvy na 79 km diaľnic, o polovicu viac ako bývalá vláda
 
Od nástupu Jána Počiatka (Smer-SD) na post šéfa ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) sa podpísali zmluvy na výstavbu 79 kilometrov (km) diaľnic. Takéto tempo sa podľa rezortu nepodarilo dosiahnuť žiadnej vláde za účasti opozičnej SDKÚ-DS.

"Je to zhruba o polovicu viac kilometrov ako za bývalej vlády," vyčíslil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Rezort dopravy takto reagoval na dnešnú kritiku riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondreja Mateja, ktorý je súčasne aj členom SDKÚ-DS a bývalým poradcom premiérky Ivety Radičovej.

Hodnotil dvojročné pôsobenie ministra Počiatka vo funkcii a vyhlásil, že situácia v rezorte dopravy je dlhodobo neudržateľná. Tiež, že minister nezvláda svoju funkciu a premiér by ho mal odvolať. Kritizoval ho najmä za to, že nedodržal sľub pri stavebnom zákone či harmonizácii železničnej a autobusovej dopravy. Ale zároveň aj pri počte rozostavaných diaľnic či financií investovaných do ich výstavby.

Ministerstvo dopravy však tvrdí, že na rozostavanie zhruba rovnakého počtu diaľnic, ako dokázala súčasná vláda, potreboval druhý Dzurindov kabinet dvakrát viac času, teda štyri vládne roky. "Pripomíname, že nebyť kartelovej dohody ešte z čias druhej Dzurindovej vlády, už dnes by sa stavalo aj ďalších približne 20 kilometrov diaľnic vrátane dôležitého tunela Višňové," doplnil Kóňa.

Rezort dopravy však nie je podľa jeho slov len o diaľniciach. "Veľkým úspechom je dosiahnutie zazmluvnenia eurofondov nad 100 %, čo eliminuje riziko prepadnutia peňazí z Bruselu určených na slovenskú infraštruktúru," zdôraznil. Z pohľadu čerpania peňazí za posledné dva roky je podľa neho Operačný program Doprava najdynamickejším operačným programom v krajine. To znamená, že na Slovensku intenzívne pribúdajú nové diaľnice, železnice, zmodernizované cesty či moderné vlakové súpravy.

Ministerstvo tak Matejove slová vníma ako snahu za každú cenu upútať. "A upozorniť na seba pred pripravovaným bojom o moc v jeho domovskej strane SDKÚ-DS," dodal Kóňa. Od neho ako od opozičného poslanca pritom neočakáva ministerstvo pochvalu. "Ale zároveň ho vyzývame, aby vo svojich verejných vystúpeniach používal pravdivé fakty a do budúcnosti sa vyvaroval nepresností a účelových poloprávd," uviedol Kóňa.

O. Matej zvažuje kandidatúru na post predsedu SDKÚ-DS

Exposlanec Národnej rady SR za SDKÚ-DS Ondrej Matej nevylúčil, že by mohol kandidovať na post predsedu SDKÚ-DS.

"Zaujímavá myšlienka, budem sa ňou zapodievať," reagoval dnes na poznámku, že aj jeho meno sa spomína v súvislosti s výmenou predsedu strany Pavla Freša.

Oveľa dôležitejšie než personálne otázky v strane je však pre Mateja to, či strana dokáže priniesť občanom pre rok 2016 ponuku. Pripomenul, že SDKÚ-DS vždy prinášala riešenia, robila reformy, priviedla Slovensko do európskych štruktúr. Matej je hrdý na to, že je členom strany, ktorá toto dokázala a ktorá riadila krajinu.

O výmene predsedu Pavla Freša sa hovorí v kuloároch, mal by k tomu vraj byť aj mimoriadny Kongres. Viacerým sa zdá, že Frešo stranu nezvláda, venuje sa prevažne Bratislavskému kraju, ktorému šéfuje.

O fungovaní či nefungovaní strany hovoril so svojimi straníckymi kolegami nedávno aj podpredseda Martin Fedor. Údajne plánuje odstúpiť z funkcie podpredsedu. Nepriamo pre TASR pripustil, že by vo vedení strany rád videl expodpredsedu a bývalého ministra financií Ivana Mikloša.

SDKÚ-DS prešla naposledy personálnymi zmenami vlani v decembri, keď odišla Lucia Žitňanská, Miroslav Beblavý a Magdaléna Vášáryová. Ako dôvody uviedli nejasnosť postojov strany, stratu obsahu politiky, neschopnosť prijímať rozhodnutia. Beblavý tiež strane vyčítal, že jej najväčším cieľom aj výsledkom je udržanie si postu predsedu samosprávneho kraja.
 

Vyberte región

mark